CEMAATLER, DEMOKRASİ VE MODERNİTE - Suat UNGAN | Milli Vicdanın İlimle Hicreti
  • YAZARLAR
  • Emrullah ÖNALAN
  • Mehmet Zeki İŞCAN
  • Cevat GERNİ
  • Hasan SAĞINDIK
  • Seyfullah TÜRKSOY
  • Menderes ALPKUTLU
  • Lütfü ŞEHSUVAROĞLU
  • Turan GÜVEN
  • M. Hanefi PALABIYIK
  • Kemal Polat
  • İrfan SÖNMEZ
  • Mustafa AKIN
  • Hacı GÜRHAN
  • Hafize ŞAHİNER
  • Fatma Sönmez
  • Ahmet ÜNAL
  • İrfan SEVİNÇ
  • Şahabettin YILDIZ
  • Oğuzhan ÖLMEZ
  • Ahmet Coşkun DÜNDAR
  • Muharrem BİTİREN
  • Mehmet SAĞLAM
  • Mete ÖZDİKİCİ
  • Ahmet ÖZTÜRK
  • Ufuk ÜNAL
  • B.BARIŞ KERİMOĞLU
  • M.Çağdaş ÇAYIR
  • Ahmet İZZETGİL
  • ERHAN HAŞLAK
  • Veysel AŞKIN
  • Suat UNGAN
  • Hayrullah DEMİR
  • Cemil İLBAŞ
  • Tahsin BULUT
  • Coskun KÖKEL
  • Bülent KARAKELLE
  • Senar BAŞAK
  • Küşat TAŞKIN
  • Orhan ARSLAN
  • Hakkı DURU
  • Hüseyin AKDOĞAN
  • Osman Kenan AKSOY
  • Hayrettin NEŞELİ
  • Kerim Alperen İBİŞ
  • R.Alparslan TOMBUL
  • Mehmet DOĞAN
  • Ali ARASOĞLU
  • Manaf BAGİRZADE
  • Zülfikar ÖZKAN
  • Veysi ERKEN
  • Abdulnasir KIMIŞOĞLU
  • Ömer YÜCE
  • Cengiz Yavilioğlu
  • Kemal YAVUZ
  • M.Lütfü YILDIZ
  • Orhan İBİŞOĞLU
  • Mehmet OKKALI
  • İsmet TAŞ
  • İsmail GÜVENÇ
  • M.Alperen ÇÜÇEN
  • Orhan KAVUNCU
  • Mustafa Toygar
  • Mete GÜNDOĞAN
  • Sadi SOMUNCUOĞLU
  • Ertugrul ASİLTÜRK
  • Yunus EKŞİ
  • Muhammet Esat KESKİN
  • Yücel OĞURLU
  • Aynur URALER
  • Hasan Gökhan Kotan
  • Mehmet Akif OKUR
  • Bozkurt Yaşar ÖZTÜRK
  • Mahmut Celal ÖZMEN
  • Fazlı POLAT
  • Mustafa İLBAŞ
  • Serkan AKIN
  • Musa IŞIN
  • Gündüz GÜNEŞ
  • Enver Alper GÜVEL
  • Necdet TOPCU
  • Onur ERSANÇMIŞ
  • Mehmet Bozdemir
  • Fahri Akmansoy
  • M. İkbal Bakırcı
  • M.Talât UZUNYAYLALI
  • Rubil GÖKDEMİR
  • Zeki ŞAHİN
  • Özkan ÖZKAYA
  • Dr. Muhsin YILMAZÇOBAN
  • İparhan UYGUR
  • Sami ŞENER
  • Hakkı ÖZNUR
  • Mehmet MUTLUOĞLU
  • Nurettin KALDIRIMCI
  • Ali Rıza MALKOÇ
  • Namık Kemal ZEYBEK
  • Atilla BİTİGEN
  • Mahmut Zeki ÇABUK
  • Emre KESKİN
  • Şener MENGENE
  • Selami BERK
  • Mehmet MUTLUOĞLU
  • Abdullah NEHİR
  • Gafur OTURAK
  • Recai ÇELİK
  • Ahmet Berhan YILMAZ
  • Nazmi ÖLMEZYİĞİT
  • Necdet BAYRAKTAROĞLU
  • Tarık Sezai KARATEPE
  • nikaO
  • Mustafa Duman
  • Ramazan ASLANBABA
  • Feyzullah BUDAK
  • Mahmut Esfa EMEK
  • Orhan SÖYLEMEZ
  • Asiye TÜRKAN
  • MİLLİ VİCDAN
  • KONUK MAKALELERİ
    CEMAATLER, DEMOKRASİ VE MODERNİTE
    Yazar: Suat UNGAN
    Bir toplumun modern toplum vasfını yakalayabilmesi için bilimsel, siyasal, kültürel ve teknik devrimleri gerçekleştirmiş olması gerekir. Bilimsel devrim, olayların illiyet bağının, sebep sonuç ilişkisinin ANALİZ edebilmeli..
    millivicdan.org - Modernite (modern) olmanın yolu rasyonaliteden (aklı kullanmaktan, dünyaya dogmatik bakmamadan) geçmektedir. Aklileşmenin topluma yansıyan tarafı laikliktir. Toplumlar bu süreçleri yaşayarak ve acı tecrübeler geçirerek elde ederler. Bu süreci acı çekmeden, belli bir bedel ödemeden elde eden toplumlarda demokrasinin değeri iyi anlaşılamadığı gibi, aynı zamanda bunu suiistimal eden, kendi çıkarları için kullanan siyasi yapılar ve sivil örgütler oluşabilmektedir.

    Bilim adamları bir toplumda okuryazar oranı % 10'larda ise o topluma padişahlık sisteminin, % 40 ve 50'lerde ise meşrutiyet yönteminin, %90'larda ise demokratik yönetiminin yakışacağını söylemektedirler. Burada okuryazar oranından kasıt, harfleri yan yana getirip seslendirmek değil, eleştirel okuma kültürü olan, bireysel hareket etme kabiliyetine sahip kişiler kastedilmektedir.

    Demokrasiyi geliştirmek isteyen toplumlar eleştirel okuryazar oranını %90'lara ulaştırmadığı zaman, o toplumda insanların zihninde ve sosyal hayatında oluşan boşluğu doldurmak ya da siyasi otoriteyi kontrolü altında tutmak için, anayasa mahkemesi, askeri yapı, danıştay, yargıtay gibi kurumlarla birlikte, illegal derin devlet gibi yapılar da ortaya çıkar, bunlar halkın iradesini hiçe sayarak kendi doğrularını siyasilere ve halka dayatma amacını güderler.

    Aynı şekilde bu yapılara paralel olarak bazı cemaatler de tabanda halkı kullanarak karşı refleksler geliştirirler. Bu cemaatler itaat eden kişileri bünyesinde barındırır, farklı düşünenleri saf dışı bırakırlar. Kendilerine asker gibi itaat edecek bireyler arar, askerin kışlada giydiği potini onlar, o daire içindeki müritlerinin zihnine giydirirler. Bu zihniyetler zayıfken masum rolünü oynar, güçleri arttıkça geçmiş yılların vermiş olduğu suskunluğun hıncı ile tehditkâr olurlar.

    Halkın genelinin kontrolü dışında gelişen bu yapılar demokratik yapılanmada toplumun aleyhine bir işleyiş sergilerler. İlk etapta belirli grupların yanında görünerek onlar için bir güç dayanağı olsalar da uzun vadede onları da yok sayacak bir oluşumun içine girerler. Kendileri gibi düşünmeyeni potansiyel olarak tehlike görür, yaptıklarının doğru olduğuna ve asıl misyonlarının yanlış yolda olan bu kişilerden kendi doğrularını ve değerlerini kurtarmak olduğuna inanırlar. Böylece kendilerine bir vazife çıkarır, bu doğrultuda eylemler yaparlar.

    Bir toplumun modern toplum vasfını yakalayabilmesi için bilimsel, siyasal, kültürel ve teknik devrimleri gerçekleştirmiş olması gerekir. Bilimsel devrim, olayların illiyet bağının, sebep sonuç ilişkisinin iyi derecede incelenmesini, bu olayları zihinde var olan mutlak bilgiye bağlama yerine kendi içindeki oluşumu anlamaya çaba sarf eder. Siyasal devrimde iktidar, gücünü halktan alır, halkın iradesine ön plana çıkartır, birey kendi aklı ve tercihi ile oyunu kullanır. Bu aşamada halk belirli grupların yönlendirmesi ile kitlesel olarak hareket etmez. Kültürel devrimde laikleşme ön plana çıkar, teknolojik aşamada ise üretim insandan makinaya geçer, teknoloji hak ettiği değeri alır.

    Oy kullanma kültürü gelişmemiş, yığın halinde hareket eden gruplar, toplumun siyasal, kültürel ve bilimsel aşamalarını gerçekleştirmede geciktirici yapıya bürünürler. Bunlar teknolojiyi başarılı bir şekilde kullanıyor gibi görünseler bile, üretim noktasında belirli sorunlar yaşarlar.

    Bu cemaatleri siyasiler belirli bir zaman kendi çıkarları için kullanıp kollasalar bile, bunlar uzun vadede toplum için zararlı unsura dönüşebilirler. Kitlesel olarak oy kullanan, mürit iradesi ile hareket eden ve kendi benliğini ortaya koyamayan her kesim, askeri veya hukuki vesayetçiler kadar tehlikeli olabilirler.

    Bu tip yapılanmalardan devletin ve milletin bekası için garantör olacak bir sadakati beklemek safdillik olur. Demokrasisi gelişmiş çağdaş toplumlarda sempatizan sayısı büyük olan gruplara rastlamak mümkün değildir.

    Cemaat yapısı içinde hareket edenler kutsal kabileciliğe son vermedikçe, demokrasi kültürünü yerleştirmede topluma ayak bağı oluşturmaya devam ederler..