FANTİKO DEMOKRASİSİ VE SİYASET - Suat UNGAN | Milli Vicdanın İlimle Hicreti
  • YAZARLAR
  • Emrullah ÖNALAN
  • Mehmet Zeki İŞCAN
  • Cevat GERNİ
  • Hasan SAĞINDIK
  • Seyfullah TÜRKSOY
  • Menderes ALPKUTLU
  • Lütfü ŞEHSUVAROĞLU
  • Turan GÜVEN
  • M. Hanefi PALABIYIK
  • Kemal Polat
  • İrfan SÖNMEZ
  • Mustafa AKIN
  • Hacı GÜRHAN
  • Hafize ŞAHİNER
  • Fatma Sönmez
  • Ahmet ÜNAL
  • İrfan SEVİNÇ
  • Şahabettin YILDIZ
  • Oğuzhan ÖLMEZ
  • Ahmet Coşkun DÜNDAR
  • Muharrem BİTİREN
  • Mehmet SAĞLAM
  • Mete ÖZDİKİCİ
  • Ahmet ÖZTÜRK
  • Ufuk ÜNAL
  • B.BARIŞ KERİMOĞLU
  • M.Çağdaş ÇAYIR
  • Ahmet İZZETGİL
  • ERHAN HAŞLAK
  • Veysel AŞKIN
  • Suat UNGAN
  • Hayrullah DEMİR
  • Cemil İLBAŞ
  • Tahsin BULUT
  • Coskun KÖKEL
  • Bülent KARAKELLE
  • Senar BAŞAK
  • Küşat TAŞKIN
  • Orhan ARSLAN
  • Hakkı DURU
  • Hüseyin AKDOĞAN
  • Osman Kenan AKSOY
  • Hayrettin NEŞELİ
  • Kerim Alperen İBİŞ
  • R.Alparslan TOMBUL
  • Mehmet DOĞAN
  • Ali ARASOĞLU
  • Manaf BAGİRZADE
  • Zülfikar ÖZKAN
  • Veysi ERKEN
  • Abdulnasir KIMIŞOĞLU
  • Ömer YÜCE
  • Cengiz Yavilioğlu
  • Kemal YAVUZ
  • M.Lütfü YILDIZ
  • Orhan İBİŞOĞLU
  • Mehmet OKKALI
  • İsmet TAŞ
  • İsmail GÜVENÇ
  • M.Alperen ÇÜÇEN
  • Orhan KAVUNCU
  • Mustafa Toygar
  • Mete GÜNDOĞAN
  • Sadi SOMUNCUOĞLU
  • Ertugrul ASİLTÜRK
  • Yunus EKŞİ
  • Muhammet Esat KESKİN
  • Yücel OĞURLU
  • Aynur URALER
  • Hasan Gökhan Kotan
  • Mehmet Akif OKUR
  • Bozkurt Yaşar ÖZTÜRK
  • Mahmut Celal ÖZMEN
  • Fazlı POLAT
  • Mustafa İLBAŞ
  • Serkan AKIN
  • Musa IŞIN
  • Gündüz GÜNEŞ
  • Enver Alper GÜVEL
  • Necdet TOPCU
  • Onur ERSANÇMIŞ
  • Mehmet Bozdemir
  • Fahri Akmansoy
  • M. İkbal Bakırcı
  • M.Talât UZUNYAYLALI
  • Rubil GÖKDEMİR
  • Zeki ŞAHİN
  • Özkan ÖZKAYA
  • Dr. Muhsin YILMAZÇOBAN
  • İparhan UYGUR
  • Sami ŞENER
  • Hakkı ÖZNUR
  • Mehmet MUTLUOĞLU
  • Nurettin KALDIRIMCI
  • Ali Rıza MALKOÇ
  • Namık Kemal ZEYBEK
  • Atilla BİTİGEN
  • Mahmut Zeki ÇABUK
  • Emre KESKİN
  • Şener MENGENE
  • Selami BERK
  • Mehmet MUTLUOĞLU
  • Abdullah NEHİR
  • Gafur OTURAK
  • Recai ÇELİK
  • Ahmet Berhan YILMAZ
  • Nazmi ÖLMEZYİĞİT
  • Necdet BAYRAKTAROĞLU
  • Tarık Sezai KARATEPE
  • nikaO
  • Mustafa Duman
  • Ramazan ASLANBABA
  • Feyzullah BUDAK
  • Mahmut Esfa EMEK
  • Orhan SÖYLEMEZ
  • Asiye TÜRKAN
  • MİLLİ VİCDAN
  • KONUK MAKALELERİ
    FANTİKO DEMOKRASİSİ VE SİYASET
    Yazar: Suat UNGAN
    Cemaat yada Siyasal Liderin yaptığı her hareketi sorgusuz sualsiz kabul etme, ileride yeni fantikocuların doğmasına zemin hazırlamaktadır.
    millivicdan.org - Aziz Nesin'in Fantiko adlı bir hikâyesi var. Bu hikâyeye göre her gün gazeteye yazı yazmakta zorlanan bir yazar, yazmaya konu bulamadığı için kalemi elinde çeviriyor ama bir türlü ne yazacağına karar veremiyormuş. Can sıkıntısı yüzünden önündeki kâğıdı karalamaya, anlamsız çizgiler çizmeye başlamış, sonunda kâğıda gelişi güzel harfleri yerleştirince F-A-N-T-İ-K-O- diye anlamsız bir kelime oluştuğunu görmüş.

    Sonra fantiko nedir, başlıklı bir yazı yazmış. Yazıya göre Fantikocular, şeytandan beter, tehlikeli insanlarmış ve onların herkese zararları dokunurmuş. Halk bu yazıyı beğenince yazar fantikocular hakkında yazmaya devam etmiş, insanlar sürekli bu konuyu konuşuyormuş, çünkü fantikocular veremden, tifüsten daha tehlikeli, daha bulaşıcıymışlar.

    Herkes kendisini fontikoculardan korumaya, fantikocu olmadığını ispat etmeye uğraşırmış, hatta fantikocular bile fantikocular aleyhine yazılar yazarak kendilerini korumaya çalışmışlar.

    Zamanla insanlar sevmedikleri kişilere fantikocu etiketini yapıştırmaya başlamış, borcunu ödemeyenler borçlu oldukları kişilere, evden çıkmayan kiracılar ev sahiplerine fantikocu damgasını yapıştırınca bu kişilerin toplum içinde bir anda itibarları yok oluyormuş.

    Aziz Nesin bu hikâyesinde bir toplumun düşünmeden hareket etmesini, sorgulama kültürünün olmamasını müstehzi bir şekilde dile getirmiştir.

    Türkiye'de şu anda herkes bu oyunun bir benzerinde rol almak için çabalamakta, ülkemiz maalesef derin sıkıntılar geçirmektedir.

    Türkiye sorgulama kültürü olmayan cemaat kültürü ile yoğrulmuş hakiki fantikocu neslin yetişmesine göz yumarak Çanakkale'de kaybettiğimizden (şehit sayımızdan )daha fazlasını fantikocu yaptı.

    Şimdi herkes kendisini kurtarmaya çalışmaktadır.

    Evet, cemaat kültürü tehlikeli bir yapıdır. Fakat tehlike, bu kişilerin cemaat adına hareket etmeleri değil, mutlak itaat kültürü ile beslenmelerinden kaynaklanmaktadır. Bu tehlike sadece cemaat üzerinden değil, bir siyasi yapıya aynı mantıkla itaat etme üzerinden de varlığını devam ettirmektedir. Liderin yaptığı her hareketi sorgusuz sualsiz kabul etme, ileride yeni fantikocuların doğmasına zemin hazırlamaktadır.

    Şu anda cemaate ve onun kültürüne isyan edenler, kendi liderlerine göstermiş oldukları mutlak itaatle aynı hataya düşmektedir. Bu tip algılar ülkede demokrasinin yerleşip kök salmasına engel olmaktadır. Bu anlayışa Milliyetçi Hareket Partisi ile İktidar Partisi veya kan üzerinden siyaset yapmaya çalışan kültürel anlayış da dahildir.

    Türkiye'nin son zamanlarda yaşamış olduğu Ergenekon, Balyoz davaları, cemaat olayları ve son olarak başbakanın görevinden ayrılma süreci ülke olarak demokrasiyi hazmedememe sorunumuzdan kaynaklanmaktadır. Demokrasisi gelişmiş ülkelerde etkili bir cemaate, hiçbir illegal yapılanmaya rastlanmaz.

    Balyozu ve cemaati bol olan ülkede halkın yüzde ellisinin oyunu almış bir başbakanın da usulünce görevinden azledilmesi maalesef gayet normal olarak algılanmaktadır.

    Davutoğlu olayı Türkiye için talihsiz bir durumdur. Bir ülke düşünün ki halkın yüzde ellisinin reyini almış bir başbakan iki yılını doldurmadan görevinden el çektirilsin.

    Bir halkı düşünün ki böyle bir uygulamayı askeri güçler yaptığı zaman dikta baskısı, reisleri yaptığı zaman demokrasi diye hezeyana kapılsın.

    Tüm dünya milletleri ülkelerinin demokrasiyi iyice sindirmesi için çaba harcarken, bizim bu ülkeyi cemaatlerin, askeri cuntaların, başbakanı alaşağı eden bir yapının esiri etmemiz kabul edilebilir bir durum değildir.

    Türkiye fantikocuları önce beslemekte, daha sonra beslediğinden korkmaktadır.

    Fantikoculardan kurtulalım derken yeni fantikocuların ağına düşmemek daha önemlidir.